Presse, 12. april 2011
Et tilbud på hus skal være nyt og må ikke bare være et gammelt tilbud, der er blevet stående eller der pudses lidt op på, fastslår forbrugerombudsmanden. PL finder det dejligt med et indgreb overfor salgsgejl på ejendomsmarkedet.
Der er alt for mange uigennemsigtige, kreative udsagn om de huse og lejligheder, der er til salg. Der har desværre altid har været en konkurrence mellem visse ejendomsmæglere med strø sprogblomster ud over selv det mest triste hus. Med større salgsproblemer for branchen virker det som om, at har man været fristet til yderligere at besmykke nogle af ejendommene i de senere år og dette har specielt vist sig på prisområdet, som om det var et tilbudscirkus, som i et gammelt supermarked, konstaterer PL´s landsformand Allan Malskær.
Kommentaren fra PL falder efter en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden overfor en ejendomsmægler, der reklamerede med ekstraordinære nedsættelser og tilbudspriser, selvom disse havde været gældende i mere end halvandet år.
PL finder det fornuftigt, at branchen retter ind efter denne tilkendegivelse. Måske kan nogle yderligere aktive forbrugere hjælpe branchen med at få øje se de steder, hvor der skal skrabes et lag salgsfernis af, så der fremstår et mere reelt husmarked. Det indebærer, at så er køberne og vi andre fri for at opleve så mange ejendomsannonceringer, hvor der absolut skal stå tilbud, førpris mv. Egentlig er der ved mange af husene tale om, at der skal laves mere salgsarbejde for, og flere fremvisninger af, ejendommene, der egentlig bare venter bare på den rigtige køber. Problemet er, at køberne er der for få af i øjeblikket, idet nervøsiteten gør, at de stadig holder sig tilbage eller ikke kan få finansiering, mens prisen i dag ofte er et mindre problem.
Naturligvis er det omkostningskrævende for både ejendomsmægler og sælger, at have et hus til salg så lang tid som i dag. Men PL vil godt præcisere, at tabet for en sælger ved at reducere priserne for at stampe en køber op hurtigt, er altså et stort privat kapitaltab, hvor mere tålmodighed og planlægning i salgsfasen måske gav et mindre tab. Sælgere skal altid huske, at det er dem selv, alene, og ikke ejendomsmægleren, der får tabet ved et forceret salg, advarer landsformand Allan Malskær.